Pripremi svoj beach body s kodom LJETO15 za 15% popusta + gratis priručnik za detox i 30 dnevnu transformaciju
D
S
M
S
0
Sadržaj
Povezani članci
Juicefast Detox

Reset gumb za tvoje tijelo.

Planovi prehrane

Kompletna prehrana za sve tvoje ciljeve.

Energija u pokretu

Male bočice - veliki rezultati.

Zdravi obroci

Fast food, ali ne junk food.

Dunja: Nutritivna i ljekovita svojstva dunje

Dunja je voće poznato po svojoj jedinstvenoj aromi i bogatom nutritivnom sastavu. Sve više i više privlači pažnju zbog svojih zdravstvenih prednosti.

Što je dunja?

Dunja je voće koje pripada porodici ruža (Rosaceae) i poznata je po svojoj jedinstvenoj aromi i tvrdoj teksturi. Plod dunje je zlatnožute boje, a oblikom podsjeća na križanac između jabuke i kruške.

Često koristi u kulinarstvu zbog svoje specifične arome i okusa, ali se rijetko konzumira sirova zbog svoje tvrdoće i trpkosti.

Povijest i podrijetlo

Dunja potječe iz jugozapadne Azije, a uzgajala se još u antičko doba. Stari Grci i Rimljani cijenili su dunju zbog njezinih ljekovitih svojstava i koristili su je u raznim medicinskim pripravcima.

U srednjem vijeku, bila je simbol ljubavi i plodnosti, a često se darivala kao svadbeni poklon. Danas se dunja uzgaja u mnogim dijelovima svijeta, uključujući Europu, Aziju i Sjevernu Ameriku.

Botaničke karakteristike

Dunja je listopadno drvo koje može narasti do visine od 5 do 8 metara. Listovi su tamnozeleni, ovalnog oblika i prekriveni finim dlačicama.

Cvjetovi su bijeli ili ružičasti, promjera oko 5 cm, i cvjetaju u proljeće. Plodovi dozrijevaju u jesen, a beru se kada postignu zlatnožutu boju.

Otporna je na sušu i može rasti u različitim klimatskim uvjetima, ali najbolje uspijeva u toplim i sunčanim područjima.

Zdravstvene prednosti dunje

Dunja je bogata vitaminimamineralima i antioksidansima koji doprinose općem zdravlju. Redovita konzumacija dunje može poboljšati probavu, ojačati imunitet i smanjiti upale.

Zbog visokog sadržaja vlakana, dunja pomaže u regulaciji probavnog sustava i sprječava zatvor. Antioksidansi prisutni u dunji, poput vitamina C, štite stanice od oksidativnog stresa i smanjuju rizik od kroničnih bolesti.

Također, sadrži tanine koji imaju antibakterijska svojstva i mogu pomoći u borbi protiv infekcija.

Nutritivni sastav

Dunja je niskokalorično voće, bogato vlaknima, vitaminima i mineralima. U 100 grama dunje nalazi se oko 57 kalorija, 15 grama ugljikohidrata i 2 grama vlakana.

Dobar je izvor i vitamina C, koji jača imunitet i potiče zdravlje kože. Također sadrži vitamine B skupine, uključujući tiamin, riboflavin i piridoksin, koji su važni za metabolizam i funkciju živčanog sustava.

Od minerala, bogata je bakrom, kalijem i željezom koji su ključni za zdravlje srca, krvotvorni sustav i ravnotežu elektrolita.

Ljekovita svojstva

Ljekovita svojstva dunje uključuju protuupalne, antibakterijske i antioksidativne učinke. Tanini pomažu u smanjenju upala i iritacija u probavnom traktu, što može olakšati simptome gastritisa i čira.

Antioksidansi poput vitamina C i polifenola neutraliziraju slobodne radikale, smanjujući rizik od raka i srčanih bolesti. Dunja također može pomoći u snižavanju krvnog tlaka zahvaljujući visokom sadržaju kalija, koji pomaže u opuštanju krvnih žila i regulaciji krvnog tlaka.

Kako uključiti dunju u prehranu

Dunja se može koristiti na razne načine u kulinarstvu. Zbog svoje tvrdoće i trpkosti najčešće se kuha ili peče prije konzumacije.

Može se dodati u kompote, džemove, želee i marmelade. Također, odličan je dodatak pečenim jelima, poput pečene svinjetine ili piletine, gdje njezina aroma i okus dolaze do izražaja.

Može se koristiti i u pripremi slastica, poput pita, kolača i torti. A može kombinirati s drugim voćem, poput jabuka i krušaka, za izradu voćnih salata ili smoothieja.

Recepti s dunjom

Jedan od popularnih recepata je dunjin kompot. Za pripremu kompota, dunje se ogule, očiste od sjemenki i narežu na kriške.

Zatim se kuhaju u vodi s dodatkom šećera, limunovog soka i začina poput cimeta i klinčića. Drugi popularan recept je dunjin džem, koji se priprema kuhanjem dunja s šećerom i limunovim sokom dok ne postane gusta smjesa.

Također, može koristiti u pripremi pečenih jela, poput pečene svinjetine s dunjom, gdje se dunje dodaju u posudu s mesom i peku zajedno.

Savjeti za kupovinu i skladištenje

Pri kupovini dunje, važno je odabrati plodove koji su čvrsti, zlatnožute boje i bez vidljivih oštećenja.

Mogu čuvati na sobnoj temperaturi nekoliko dana, ali za dulje skladištenje preporučuje se čuvanje u hladnjaku. Mogu se i zamrznuti nakon što se ogule i narežu na kriške, što omogućuje njihovo korištenje tijekom cijele godine.

Prije zamrzavanja, dunje se mogu blanširati kako bi se očuvala njihova boja i tekstura.

Zaključak

Dunja je izuzetno voće s bogatim nutritivnim sastavom i brojnim zdravstvenim prednostima. Njena jedinstvena aroma i ljekovita svojstva čine je vrijednim dodatkom prehrani.

Prijavi se na Juiceletter
i iscijedi 15% popusta

*ponuda vrijedi za prvu kupnju

15%
POPUSTA

Prijavi se na Juiceletter
i iscijedi 15% popusta
*ponuda vrijedi za prvu kupnju